Bising Bhgn 2

Sekiranya anda bekerja di tempat yang bising

Jika anda bekerja di tempat yang bising, majikan harus memberitahu anda sekiranya kajian (penilaian) menunjukkan pendedahan kepada bunyi bising mencapai tahap yang boleh menjelaskan apa anda patut buat untuk mengelak risiko itu.

Majikan anda mempunyai beberapa perkara untuk dibuat termasuk mengurangkan kadar bising sebagaimana mungkin. Cara-caranya akan dijelaskan dalam carta. Anda seharusnya bertindak untuk melindungi diri anda.

Sekiranya anda mempunyai sebarang kemusykilan sama ada bunyi bising boleh menjadi sesuatu yang merbahaya atau tidak, anda harus bertanya kepada penyelia ataupun wakil pegawai keselamatan sama ada mereka telah membuat penilaian bunyi (noise assessment).



Pelindung Telinga

Gunakanlah pelindung telinga ataupun penyumbat telinga untuk melindungi telinga anda sekiranya majikan anda memberitahu bahawa anda mempunyai risiko pendengaran di kawasan tempat kerja anda. Majikan anda seharusnya membekalkan pelindung telinga yang sesuai dan meletakkan tanda ’Zon Pelindungan Telinga’ di kawasan tahap kebisingan yang tinggi. Manakala di tempat yang kadar kebisingan yang rendah, anda juga dinasihatkan supaya kadar kebisingan yang rendah, anda juga dinasihatkan supaya menggunakan pelindung telinga. Demi kebaikan anda, ambilah tindakan sewajarnya untuk melindungi pendengaran anda sendiri. Jagalah alat pelindung diri anda dan jaga kebersihannya juga. Alat pelindung yang rosak dan kotor tidak dapat melindungi anda dengan berkesan malah akan menyebabkan jangkitan.

Alat yang rosak

Jangan abaikan peralatan yang rosak. Jika anda mengetahui bahawa pelindung ataupun peralatan untuk mengawal kebisingan anda masalah, anda harus memberitahu majikan, penyelia ataupun wakil keselamatan.

Jauh dari tempat kerja

Anda haruslah tahu bahawa bunyi yang terlampau bising menyebabkan risiko. Beberapa aktiviti hiburan seperti konsert ataupun menembak boleh menimbulkan risiko tersebut. Ini akan menambahkan lagi masalah pendengaran yang sedia ada.

Nasihat dari pakar perubatan

Jangan sesekali mengabaikan kesihatan telinga anda. Jika anda rasa bahawa anda mempunyai masalah pendengaran, adalah dinasihatkan untuk segera berjumpa dengan doktor atau pakar perubatan. Mereka sentiasa bersedia untuk membantu. Anda haruslah ingat untuk memberitahu doktor bahawa anda bekerja di tempat yang bising.

Anatomi Telinga:


Sumber: DSE Petronas Carigali Sdn Bhd

No comments:

Post a Comment