Hazard Kimpalan Bhgn 2

Kesan jangka panjang (Chronic)

Kajian telah dibuat menunjukkan, pekerja kimpalan yang mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser paru-paru, dan berkemungkinan besar mendapat kanser kotak suara; larynx dan kanser urinary.

Keputusan kaijian ini jelas tidak memberi impak yang mengejutkan kerana kuantiti toxicant yang besar dalam asap kimpalan mengandungi agen penyebab kanser (carcinogenic) seperti Cadmium, Nikel, Beryllium, Chromium dan Arsenic.

Mangsa yang terlibat dengan penyakit pernafasan yang kronik, mempunyai symptom seperti Bronchitis, Asthma, Pneumonia, Emphysema, Pneumoconiosis (berdasarkan kepada penyakit berkaitan habuk dan debu), kapasiti paru-paru berkurang, silicosis, siderosis (penyakit berkaitan dengan debu yang disebabkan dengan Iron Oksida dalam paru-paru).
Masalah kesihatan lain yang berkaitan kimpalan adalah:

· Penyakit Jantung
· Penyakit Kulit
· Hilang Pendengaran
· Chronic Gastritis (bengkak dalam perut)
· Gastroduodenitis (bengkak dalam perut dan usus kecil)
· Ulser di perut dan usus kecil

Pengimpal yang terdedah kepada logam berat seperti Chromium dan Nikel berisiko tinggi untuk penyakit buah pinggang.

Aktiviti kimpalan juga memberi kesan kepada sistem pembiakan. Kajian terbaru menemui bahawa pengimpal yang terdedah terutama yang bekerja dengan keluli stainless berisiko memberi kesan kemiskinan Sperma berbanding dengan jenis kerja yang lain. (James, L. B. and Philip L. W. 1985. “Male Reproductive Toxins” Industrial Toxicology, Safety And Health Applications In The Workplace, 346-347.

No comments:

Post a Comment