Hazard Kimpalan Bhgn 1

Gas Bertoksik

Asap kimpalan merupakan campuran zarah-zarah halus (fumes) dan gas. Berpunca dari pembakaran dan cairan flux dari elektrod kimpalan dan gas-gas lain yang berpunca dari logam utama atau lapisan logam utama. Kesan kesihatan daripada pendedahan aktiviti kimpalan adalah sukar dihuraikan kerana wasap mungkin mengandungi banyak kandungan yang diketahui merbahaya. Sesetengah komponen asap kimpalan boleh memberi kesan kepada mana-mana bahagian anggota badan, termasuk paru-paru, jantung, ginjal, Central Nervous System CNS.

Pengimpal yang mana merokok mempunyai risiko kesihatan lebih tinggi berbanding pengimpal yang tidak merokok, walaubagaimanapun semua pengimpal dan orang berdekatan terdedah kepada risiko.

Pendedahan kepada asap kimpalan mempunyai kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang (short term and long term).

Kesan jangka pendek (acute)

Boleh menyebabkan batuk, nafas berbunyi, sesak nafas, bronchitis, pulmonary edema (paru-paru berair) dan pneumonitis (bengkak dalam paru-paru).

Kesan Gastrointestinal, seperti mual, hilang selera makan, muntah, kekejangan otot perut dan penghadaman yang lembab. Semua ini ada bersangkutan dengan aktiviti kimpalan.

Sesetengah wasap welding, contohnya Cadmium, boleh membunuh dalam masa yang singkat. Gas dibebaskan dari proses kimpalan juga boleh sangat merbahaya. Sebagai contoh; sinaran ultraungu yang dibebaskan bertindakbalas dengan oksigen dan nitrogen oksida . Gas-gas ini membunuh dengan kadar dos yang tinggi ketika pendedahan dan juga menyebabkan radang pada hidung, tekak dan penyakit paru-paru yang serius.

Sinaran ultraungu yang dibebaskan dari aktiviti kimpalan boleh bertindakbalas dengan larutan Chlorinated Hydrokarbon, contohnya Trichloroethylene, 1,1,1-trichloroethelene, methylene chloride, dan Perchloroethylene untuk membentuk gas phosgene. Walaupun dengan kadar yang amat sedikit. Gas Phosgene mungkin mengambil 5-6 jam untuk terbentuk. Arka kimpalan harus dibentuk dalam lingkungan 200 kaki dari pelarut.

Kandungan bahan cemar (contaminant)

(Safety in Welding, WeldTek95, Malaysia Technical Conferences, Malaysia Oxygen Berhad)

No comments:

Post a Comment