Hazard Kimpalan Bhgn 3

Terbakar

Kekerapan haba dan percikan api yang disebabkan oleh aktiviti kimpalan boleh menyebabkan kebakaran jika bahan mudah terbakar atau bahan bakar ada di dalam kawasan kimpalan dan berhampiran. Kimpalan dan potongan haruslah dilakukan di kawasan yang mana bebas dari bahan bakar (combustible material), termasuklah sampah, kayu, kertas, kain, plastik, bahan kimia dan minyak. Dan juga dari bahan mudah terbakar seperti, cecair ethylene dan sebatian alkohol lain. Percikan api ini boleh menjangkau kepada bahan-bahan ini dan mula terbakar. Kemudian berlakunya tindakbalas sekunder seperti letupan dan kemusnahan fizikal dan harta benda.

Melecur juga salah satu kesan dari kerja panas yang biasanya disebabkan oleh cairan logam atau spatter yang berterbangan.

Percikan api boleh menjangkau beberapa meter dan menyebabkan kebakaran. Kejadian ini biasa berlaku apabila aktiviti kimpalan dilakukan di kawasan tinggi yang mana percikan api berterbangan. Pengalaman telah menunjukkan zarah-zarah terbakar ini boleh terbang 20 meter melalui udara dan menyebabkan nyalaan api.

Acythlene dan oksigen biasanya digunakan dalam gas kimpalan. Selalunya percikan api ini, punca utama letupan kepada silinder gas.

No comments:

Post a Comment