Frekuensi Radio Bhgn 1

Frekuensi Radio (RF) ditakrifkan sebagai frekuensi atau kadar ayunan dalam satu saat berlingkungan julat di antara 3 Hz hingga 300 GHz. Julat ini bersamaan dengan frekuensi isyarat elektrik arus ulang-alik (AC) yang digunakan bagi menghasil dan mengesan gelombang radio.

Mengikut pandangan H.Moseley (1988), frekuensi radio boleh dirujuk sebagai terma generik frekuensi yang berkadaran hingga 300GHz, manakala mikrogelombang dikelaskan sebagai frekuensi dalam lingkungan julat 300MHz hingga 300GHz (Jarak gelombang interval 1m hingga 1mm)

Sejarah

Gelombang radio mula dikesan oleh James Clerk Maxwell pada tahun 1865. Maxwell melalui kertas kerjanya ‘A dynamical theory of electromagnetic field’ menyatakan gelombang radio mempunyai sifat seakan-akan sifat gelombang cahaya. Melalui pemerhatiannya beliau, sifat-sifat itu mempunyai sifat elektrik dan magnetik. Beliau merumuskan gelombang radio dan gelombang cahaya sebagai gelombang elektromagnetik yang memenuhi ruang angkasa.

Pada tahun 1887, Heinrich Hertz telah mendemonstrasikan kebenaran teori gelombang elektromagnetik Maxwell dengan ujikaji makmalnya. Bermula dari situ revolusi teknologi gelombang berkembang pesat, ramai inventor-inventor seperti Nikola Tesla dan Gugliemo Marconi memberi sumbangan yang signifikan di dalam aplikasi gelombang radio sebagai medium komunikasi..

Sumber Frekuensi Radio

Sepertimana yang kita ketahui, frekuensi radio adalah satu bentuk gelombang elektromagnetik di dalam julat medan spektrum elektromagnetik. Gelombang elektromagnetik secara semulajadi dibebaskan oleh matahari dan bintang-bintang di angkasa lepas. Namun begitu sejajar dengan perkembangan teknologi gelombang dan komunikasi, banyak alatan yang diinventorikan untuk pelbagai variasi penggunaan antaranya sistem pemancar radio, television, radar dan sebagainya. Penggunaan teknologi ini telah memberi satu anjakan kepada sistem komunikasi manusia hingga ke hari ini.

Hazad dan Risiko Frekuensi Radio

Banyak kajian epidemiologikal yang komprehensif berkenaan kesan frekuensi radio kepada manusia telah dilaksana. Kebanyakan kajian ini melibatkan kajian signifikan frekuensi radio dengan ketumbuhan kanser. Kajian lebih memfokuskan kesan pendedahan kepada gelombang radio dan television. Namun begitu data yang diperolehi telah memberi inferensi yang tidak konsisten dan tidak konkrit untuk merumuskan signifikan frekuensi radio ini dengan simptom kanser. Kajian masih dilaksana dari masa ke semasa untuk mendapatkan inferensi yang kukuh dan konkrit.

Kajian-kajian yang dilakukan menghasilkan keputusan yang kontradiksi antara satu sama lain, namun begitu di sebalik kontradiksi ini para penyelidik dan pakar mengakui ancaman frekuensi radio adalah benar. Dr. David Carpenter, Dekan Sekolah Kesihatan Komuniti dan Sosial, State University, New York percaya 30% daripada kesemua kanser yang menyerang kanak-kanak berpunca dari pendedahan kepada gelombang elektromagnetik. Manakala Martin Halper, Pengarah Analisis dan Sokongan, Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) menyatakan bahawa kajian epidemiologikal terhadap pengaruh medan elektromagnetik dan kesan-kesannya adalah kukuh dan harus dilakukan sesuatu untuk meminimakan potensi hazad dan risiko medan gelombang elektromagnetik.

Kajian yang dilaksanakan oleh EPA mengelaskan ancaman medan elektromagnetik sebagai Kelas B Karsinogen “…probable human carcinogen and joined the ranks of Folmaldehyde, DDT, Diotoxins and PCB’s”.

Kesan biologi terhadap frekuensi radio dan mikro gelombang

Mengikut laporan Cleary (1973), kepelbagaian kesan biologi yang terhasil dari pendedahan kepada frekuensi radio dan mikro gelombang antaranya seperti:

1. Hyperthermia
2. Cataract
3. Audiotory nerve responsest
4. Neurological effect
5. Cardiovascular effect
6. Hear enlargement
7. Increased thyrold activity
8. Alterations in serum proteins
9. Hair loss
10. Discruption of sexual potensi
11. Unstable mood
12. Anxiety

No comments:

Post a Comment